Varpunen jouluaamuna ja muita lintuja

Eilen iltalenkillä puhuttiin riikinkukoista. Tiesittekö et oon nähnyt niitä myös muualla kuin Korkeasaaressa? No ette tiennyt, mut oon. Kerran ajaessani yhteen pihaan jouduin kattomaan pari kertaa ja sit vielä kysymään työkaverilta et näkeekö saman kuin mä. Ja kyllä hän näki riikinkukot myös. Valtavan hienoja ja jotenkin arvokkaita lintuja.

Tarja Turusen Dark Christmas konsertti oli tänään Uskelan kirkossa ja olin sitä kuuntelemassa. Käsitämätön ääni Turusella ja upea artisti. Varpunen jouluaamuna oli biisilistalla.
Mietin siinä kirkonpenkissä istuessani et ei oo montaa kertaa vuodessa kun käy asiakkaana tapahtumissa, ihan vaan sillai ettei olis mitään työajatusta päässä tai et olis katsomassa artistia vaikka jotain tulevaa keikkaa varten.

Pitkiä minuutteja

75 minuuttia on pitkä aika istua paikoillaan, tekemättä mitään. Vaikeeta oli. Ja kuten kaikki tietää niin kirkonpenkit on mitä on. 45 minuuttia menee ihan ok, mutta sen jälkeen alan pyörimään ja vaihtamaan asentoa noin kolme kertaa minuutissa. Ja sit joutuu keskittymään siihen ettei pyöri ja häiritse muita. Ja sit se keikka menee vähän ohi siinä keskittyessä ihan muuhun.
Pyöriminen ei johdu siitä etteikö kiinnostais se mitä tapahtuu, vaan siitä et kaikki paikat alkaa puutumaan ja jumittamaan ja kaikkea sen semmoista.

Ja sit siinä pyöriessä, tai sitä vältellessä, ajatukset alkaa harhailemaan. Tänään ne harhaili muun muassa siihen millaisen videon yhteen biisiin voisi tehdä. Videolla olisi mustia luurankohevosia, jotka vetävät tyhjää rekeä ja ajavat kilpaa ilman ohjastajaa. Oli siinä muutakin ajatusta videon suhteen, mut on ihmisen pää kummallinen mitä kaikkea se suoltaa sisuksistaan. Käykö kellekään muulle niin, että ajatukset lähtee ihan laukalle tollasissa tilanteissa? Tällä kertaa ihan sanamukaisesti laukalle, koska ne hevoset laukkasivat - todella vauhdilla. 

Jos ton kaiken energian käyttäis johonkin järkevään, niin saisi vielä paljon enemmän aikaan. Oikeita asioita. Miten niin muut asiat olis oikeampia kuin tää videon suunnittelu? Eikä ole ollenkaan ainoa video mitä tässä on tullut viimeisen puolen vuoden aikana suunniteltua. Toteutus vielä uupuu, mut sen aika tulee kyllä kun on tullakseen. Ensimmäiseen videoon tarvitaan sopiva sumu ja valo,
eikä kumpaakaan ole just nyt ollut tarjolla. Kaikenlisäks talvella on kylmä kuvata eli keväämmällä.


Podcast


Oon kuunnellut, samalla kun oon tehnyt kaikkea muuta, Sointu Borgin ja Janni Hussin podcastia ”Sana on vapaa”, joka löytyy ainakin Podimosta. (Ei maksettu mainos kenenkään edellämainitun osalta)

Podcastissa käsitellään kaikkia ihan tavallisia asioita. Asioita elävästä elämästä, kiertelemättä ja kaartelematta, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä eikä millään ”kyllä sä tiedät mitä tarkoitan” - kiertoilmauksilla. Puhutaan parisuhteista, lapsista, vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, deittailusta, siitä miten voisi olla rohkeampi, seksistä, rahasta, kumppaneista ja ennen kaikkea omasta itsestä. Siitä miten jokaisella meillä on, myös mulla on, niitä ihan hiton epävarmoja hetkiä kun haluaisi vaan kaivautua jonnekin ilman et kukaan huomaa tai näkee. Harvemmin, mut on.

Mulle toi podcast on kolahtanut jotenkin tosi syvälle. Syvälle varmaan siksi et asiat on jotenkin kovin tuttjuja mennestä elämästä ja osin myös nykyisestä. Uusia oivalluksia itsestä on tullut vaikka kuinka monta. ”Ai toikin on toiminut samalla tavalla kuin mä, mut vasta nyt tajuan et miks oon toiminut tietyllä tavalla”.

Kiitos naiset näistä oivalluksista. Jaksoja on jäljellä vaikka ja kuinka monta, jotenka oottelen lisäoivalluksia ilmaantuvaksi. Ja vaikka podcastissa puhuu naiset keskenään niin mikään ei estä kenen tahansa kuuntelevan tuota. Uskon et kaikki saa tuosta itelleen hyvin paljon.

Flashback

Podcastista tulee myös mieleen ne kaikki keskustelut nuokkareilla, kaduilla, laitureilla, leireillä yön pimeinä tunteina, lattialla istuen, poliisiauton takapenkillä, Shellin baarissa,
hautausmaalla tai Keisvuoren kallioilla. Keskustelut, joissa ei vältelty mitään aihetta. Puhutuin suoraan ja asioista niiden oikeilla nimillä. Arvostan niitä keskusteluja, olen niistä enemmän kuin kiitollinen ja välillä ikävöin niitä tosi paljon. Oon aina sanonut ettei oo mitään aihetta mistä ei vois puhua ja et kaikki asiat ei välttämättä ratkea pelkällä puhumisella, mut puhua pitää. Kaikesta.

Take care & Be safe ja puhukaa toisillenne!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pitkä pääsiäisblogi eli miten rintasyövän esiaste löytyi ja mitä sitten tapahtui - missä mennään nyt?

Minä ja mun joulu eli Joululaulujen linnut vol 2